Pludselig behøver alting ikke være så firkantet

Interview med Sofie Kirkeløkke Svane, elev på Ryslinge Efterskole 12/13

Selvfølgelig kan man bruge projektledelse til noget. Det er Sofie Svane – tidligere elev på Ryslinge Efterskole – et levende bevis på. Hun bruger projektledelse jævnligt, både i faglige sammenhænge og i sin fritid, hvor hun ikke er bleg for at kaste sig hovedkulds ud i nye projekter.

Selvsikkert og hjemmevant placerer Sofie sig i Ringe Ungdomshus’ grove træmøbler: ”De er blevet til i samarbejde med to spanske kunstnere, som beskæftiger sig med upcycling og multifunktionalitet,” fortæller hun. ”De kom hele vejen fra Madrid for at lave en møbelworkshop med os”. Møblerne er lavet af gulvbrædder og bildæk, men effekten er til at tage og føle på: Omvekslelige borde og stole, som det ene øjeblik tjener et formål, det næste et andet. Fuldstændig på brugerens præmisser. Møblerne er egentlig et meget godt billede på, hvad interviewet med Sofie skal handle om, nemlig hvordan gode ideer kan udvikle sig gevaldigt med de rette værktøjer. Projektledelsesværktøjer.

Forlod RYE med skabertrang og en fyldt værktøjskasse
Sofie har meget på hjerte, når snakken falder på projektledelse. Hun stiftede for første gang bekendtskab med projektledelse på Ryslinge Efterskole i skoleåret 12/13. ”Dengang var projektlederuddannelsen forholdsvis ny,” fortæller hun, ”men allerede meget professionel og struktureret.” På projektlederuddannelsen lærer efterskolens elever at eksekvere virkelighedsnære projekter, bl.a. med kreativ idégenerering, samarbejde og planlægningsmodeller som værktøjer. For Sofie var det afgørende, at projekterne var forankrede i virkelige problemstillinger: ”Når projekterne ikke er hypotetiske, hvad-nu-hvis-agtige, bliver de meget mere konkrete og håndgribelige. Man får lyst til at lægge energi i det, fordi man som elev bliver taget seriøst.”

Motiverende lærere
Det var ikke kun projektlederuddannelsens indhold, Sofie blev bidt af. Også lærernes engagement og drive havde en positiv indvirkning på hendes skabertrang: ”Lærerne var så engagerede og havde så meget power, at det ikke kunne undgå at smitte af på os elever.” Hun oplevede, at der på uddannelsen var rum for at tænke kreativt, og lærerne fungerede som understøttende vejledere i den kreative proces: ”Pludselig behøvede alting ikke være så firkantet. I starten af projektprocessen var der nemlig ingen begrænsninger, ingen dårlige eller urealistiske ideer. Der var simpelthen ikke noget facit.” Ifølge Sofie var netop dét med til at gøde elevernes motivation og deres tro på, at lysten kan bære værket - hvis ikke hele vejen så i hvert fald langt.

Projektrealisering til den helt store guldmedalje
Listen er da også lang, når Sofie fortæller om, hvad hun efterfølgende har brugt projektlederuddannelsen til: Samarbejdsprocesser på gymnasiet, idéudvikling, aktiviteter og PR i Ringe Ungdomshus, udstilling og fernisering på et lokalt galleri, og lige nu går hun tilmed og barsler med ideen om en fysisk eller online smykkebutik. Ideer er der altså nok af, men projektlederuddannelsen har givet hende de praksiserfaringer, som gør, at hun tør gå skridtet videre: ”Jeg har fået indblik i, at det rent faktisk kan lade sig gøre,” siger Sofie og smiler.

Implementering af projektledelse i det øvrige uddannelsessystem
I gymnasiet har Sofie arbejdet med innovativ projektledelse i et AT-forløb. Her forsøgte hun at anvende og udbrede de metoder, hun havde lært på efterskolen. Hun oplever ofte, at der bliver skøjtet let hen over den kreative proces, fordi der er stort fokus på læreplaner og målbare kompetencer. Som elev kommer man hurtigt til at afskære de originale ideer til fordel for ideer, der er nemme at realisere. Det ville hun gerne lave om på, for innovative processer og målorientering kan i Sofies verden sagtens hænge sammen: ”Jeg tror, at de bedst mulige resultater kan opnås ved at forlænge den innovative proces. Men det kræver, at lærerne er uddannede i innovation, for eleverne har brug for støtte. Til politikerne er hun derfor fast i mælet: "Mere innovativ projektledelse i hele uddannelsessystemet, også i folkeskolen".

 

Fakta

  • Sofie var elev på Ryslinge Efterskole i skoleåret 2012/13.
  • Hun går nu i 3.g på Midtfyns Gymnasium.
  • Hun bruger sin fritid på kreative projekter, både i ungdomshuset i Ringe og på eget initiativ.
  • Sofie er sommetider at finde i Ryslinge Efterskoles køkken, hvor hun bl.a. hjælper til med madlavning og rengøring ved store arrangementer og på sommerkurser.