Ny kursusdag i innovation og projektledelse d. 20. sep. 2017 kl. 10.00 – 16.00

ALLE laver projekter. Små eller store! Nogle er spontant opstået og andre er planlagt til mindste detalje. Det er leg, det er fordybelse og det er lyst!

Den energi skal vi være bedre til at stimulere i skolen, så eleverne oplever motivation og engagement.

Det handler om at skabe noget, sætte viden i spil og gøre en forskel.

Ryslinge-modellen kan anvendes som en metode til at skabe handling i undervisningen, både i faget innovation og i skolens øvrige fag.

Men hvordan styrker vi kreativitet, innovation og iværksætteri i undervisningen?

Projektarbejde i virkeligheden
Dette sker i mødet med VERDEN. Ikke mindst med kammerater og lærere, men i høj grad også med verdenen uden for skolen. Og så sker det i allerhøjeste grad, når undervisningen er tilrettelagt med fokus på at GØRE noget.

En del af konceptet går ud på at iværksætte projekter i samarbejde med aktører fra den virkelige verden.

Det styrker elevernes motivation at se, at deres viden kan anvendes i praksis.

Praksiserfaring
Igennem 8 år har Ryslinge Efterskole udviklet  projektlederuddannelsen, som alle elever på efterskolen gennemgår. Det er der kommet en bog og en projektmodel ud af.

Bogen er opstået som et behov fra tidligere elever, som anvender deres  erfaringer fra projektarbejdet, når de efterfølgende indgår i uddannelse, foreningsarbejde, i studenterråd, ungdomspolitik og lignende.

Kursusindhold
På dette heldagskursus får du hands-on erfaringer med iværksætteri og projektarbejde for børn og unge, der fungerer i praksis. 

Med udgangspunkt i konkrete øvelser og værktøjer fra Ryslinge-modellen, arbejder vi med 5 faser:

  • Samarbejde og lederroller
  • Idéskabelse og idésortering
  • Research og viden
  • Realisering af et reelt projekt
  • Formidling og retorik

Kursets praktiske fokus tager afsæt i bogen. Kurset kræver ikke, at du har erfaring med projektarbejde.

Program

10.00 – 10.30 Morgenkaffe m. nybagte boller, velkomst og præsentation af Ryslinge-modellens fem faser og baggrunden for modellen.

10.30 – 12.30 Samarbejde og lederroller. Ideskabelse og idésortering.

12.30 – 13.15 Frokost.

13.15 – 15.30 Research. Realisering af et reelt projekt. Formidling.

15.30 – 16.00 Diskussion/ implementering i egen praksis.

Målgruppe
Undervisere i grundskole, ungdomsuddannelser og på seminarier. Vi anbefaler deltagelse af flere lærere for at sikre den efterfølgende implementering på skolen. 

Undervisere
Projektlærere på Ryslinge Efterskole: 
Kristina Mulle Yde
Birgitte K. Rasmussen

Pris
2500 kr. inkl. forplejning.

Sted

Ryslinge Efterskole, kursusafdelingen. Højskolen 1, 5856 Ryslinge

Tilmelding

Kursusvirksomheden Innovation og projektledelse i undervisningen

Ryslinge Efterskole
Tlf.: 62 67 10 20
Mail: birgitte@ryslinge.efterskole.dk 

 

[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”][/siteorigin_widget]

Vi skræddersyr også kurser til jeres behov

Der vil til hver kursustype kræves et formøde for at skræddersy til netop din skoles behov.

Ring og hør nærmere på tlf.: 62 67 10 20 eller send en mail: birgitte@ryslinge.efterskole.dk 

Eksempler på kurser:

Introduktion til Ryslinge-modellen som arbejdsform. Præsentation af øvelser og konkrete værktøjer. (2 timer)

Heldagskursus for lærerteamet, hvor arbejdsformen introduceres og efterfølgende implementeres på egen skole med eleverne. 

Et godt tilbud for jer som ikke har erfaring med arbejdsformen og som gerne vil have værktøjer til at komme i gang (6 timer).

Kursusforløb på 2 dage for teamet/ lærerkollegiet, hvor der arbejdes med et konkret udviklingsprojekt på egen skole for at sikre implementering.

På dette kursus kommer man igennem alle 5 faser af Ryslinge-modellen og får selv erfaring med arbejdsformen. (10 timer).