

Skræddersyede kurser
Ideelt, hvis I vil udvikle et fælles sprog for projektundervisning
Vi tilbyder såvel facilitering af pædagogiske dage for hele lærerkollegiet som specifikke kurser for fx et særligt udviklingsteam på jeres skole. Det kan være en enkelt inspirationsdag og det kan være et skoleudviklingsprojekt over flere kursusdage.
For os betyder det meget, at Ryslinge-modellen anvendes med jeres praksis som fundament. Det fælles sprog, I får som lærerteam, sikrer forankring på skolen, og der skal ikke bruges kostbar forberedelse på at “oversætte” til egen praksis.
Der vil derfor altid være et vigtigt formøde forud for selve kursusdagen, hvor jeres specifikke ønsker og formål med kurset udfoldes, så kurset bliver skræddersyet til netop jeres behov og med udgangspunkt i jeres aktuelle skolevirkelighed.
Indholdsvinkling til kursus- og pædagogiske dage
Vi har de senere år afholdt kurser med særligt fokus på:
Udviklingsproces omkring formål, struktur og indhold til alternativ 10. klasses tilbud med afsæt i en projektbaseret undervisningsform med alternative prøver.
For 4 år siden var vi 1 af 5 deltagende skoler i efterskoleforeningens første udviklingsprojekt omkring et alternativt 10. klasses tilbud. Det resulterede i udvikling af alternative prøver som afslutning på et 10. klasses år på Ryslinge Efterskole, som vi siden har tilbudt vores elever. Det er således på baggrund af 4 års praksiserfaringer med udvikling, afprøvning og justering i forhold til formål, værdier, indhold og form, at vi kan tilbyde inspiration og sparring i en sådan udviklingsproces.
Indholdsudviklingen har afsæt i mindsettet omkring Ryslinge-modellen og den projektbaserede tilgang til undervisning.
Inspiration til at arbejde med øget elevinvolvering, initiativer og ansvarlighed i elevgruppen Sigtet er at udvikle unge med handlemod og skabertrang. Vi arbejder med at udfordre undervisningens formål, didaktiske tilrettelæggelse og indhold Dette er ligeledes med afsæt i det mindset, som ligger bag Ryslinge-modellen.
Introduktion til Ryslinge-modellen som styringsværktøj til en projektbaseret undervisning
Ryslinge-Modellen har 15 års erfaring med at uddanne unge projektledere. Det er et bud på, hvorledes man som underviser med en projektbaseret tilgang til undervisningen kan få de unge til at anvende viden og sætte den i spil i praksis i meningsgivende projekter. Vi oplever, at de unges motivation for læring styrkes ved, at de unge oplever autonomi i trygge rammer, hvor det er tilladt - ja nærmest et succeskriterie at turde fejle. Det kan man jo lære rigtig meget af!
For os giver Ryslinge-modellen et fælles sprog for såvel undervisere og elever, der skaber overblik og struktur til at arbejde med progression i forhold til elevernes handlemod, selvledelse og læringsbevidsthed.
Med dette kursus arbejder vi med en nærmere introduktion til Ryslinge-modellen og det mindset, der ligger bag den måde at tilgå undervisning på.
Pris
Ring og hør nærmere for muligheder og pris.
Undervisere
Kristina Mulle Yde
Efterskolelærer, pædagogisk udvikler og projektmager på Ryslinge Efterskole